Friday, September 2, 2011

Apabila lelaki membuat kuih raya!!!

Assalammualaikum dan salam sejahtera.. Macamana hari raya korang?? Sudah pasti menarik dan meriah kan?? Alhamdulillah.. Sebelum tu aku nak ucapkan terima kasih kepada semua yang memberi ucapan raya kepada aku.. Ini termasuklah ucapan daripada rakan-rakan yang bukan beragama Islam.. (^_^) Terima kasih!! 

Berkenaan dengan entri tu, sebenarnya aku ni agak mengidam untuk makan biskut mazola.. Sudah 2-3 tahun mak aku tak buat biskut mazola tu.. Jadi untuk tahun ni aku bernekad untuk buat sendiri!! Yeahh!! Pertama kali buat ni.. 100% air tangan, air kaki dan air peluh aku buat sendiri!! hahaha.. Ye aku sedang berbangga dengan kenyataan ini.. Zaman sekarang ni perempuan pun tak reti nak buat biskut raye kan?? ~senyumm.. hahaha.. Oklah jom layan gambar2 yang aku sediakan ni.. :)

ni adalah campuran kacang tanah dan gula yang telah di kisar(blend) kedua-duanye..

tepung gandum

dlm mangkuk tu minyak masak.. seeloknye guna minyak mazola tapi mahal.. Jadi aku pakai minyak masak je..

faktor cahaya menyebabkan tangan aku hitam.. hahaha.. Gaulkan campuran tadi..

Gaul sehingga jadi sebegini.. Masukkan minyak masak tadi ye..

Gaul sehingga jadi begini dan bolehlah buat bulat2 macam ini..

Kalau korang guna acuan pun boleh jugak.. Lagi mudah guna acuan..

Sila sapu kuning telur di bahagian atas biskut..

Setelah disapu kuning telur, biskut kelihatan lebih bersinar.. :)

Inilah hasilnya setelah di bakar di dalam ketuhar.. :)

Maaf ade terhangus sedikit.. Tapi tetap sedap ok.. :)

Total dapat la lebih kurang 120bijik.. Aku buat sikit je.. Saje suke-suke kan.. :)

Haa yang ni aku sebelahkan untuk kekasih hati.. hehehe


Haa amacam??? Berselera tak?? hahaha.. Oleh sebab biskut ni aku buat sikit je jadi aku tak hidangkan untuk tetamu.. Biskut ni untuk ahli keluarga terdekat saje.. hehehe.. Keesokan harinya, aku buat cupcake pulak.. Nanti aku update entri ye.. :)


...tamat...