Monday, August 29, 2011

Apa itu kerisik??

Assalammualaikum dan salam sejahtera.. Bagaimana dengan persiapan korang untuk menyambut hari raya ni?? Walau apa jua persiapan korang, tolonglah berhati-hati ye.. :) Ape kaitan dengan KERISIK ni?? Entri ini aku tujukan khas untuk WANITA/PEREMPUAN.. hahaha.. Apa sebabnya?? Sebabnya terdapat golongan-golongan mereka yang tidak tahu apa itu kerisik!! KASIHAN kan?? :) Apa itu KERISIK??



Haa ini lah yang dinamakan kerisik.. Paham?? Kerisik ni diperbuat daripada kelapa yang telah diparut.. Kerisik di gunakan dalam masakan seperti rendang.. Kenapa kena guna kerisik?? Kerisik adalah seperti perasa yang wajib.. Kalau takde kerisik, masakan tu tak sedap.. Kerisik juga merupakan pewarna yang asli.. Lagi hitam kerisik tu, lagi hitamlah rendang atau masakan korang tu.. Orang zaman sekarang ni nak senang je.. Kerisik pun nak beli siap kat kedai je.. Tengok macam aku ni ha.. Kerisik buat sendiri.. Tak caye? Haa meyh tengok ni..

ni mase baru goreng.. Putih je kan?

yang ni masa tengah2..tapi belum siap lagi..

Haa yang ni dah siap goreng..

yang ni dah siap kisar.. :)

Ok golongan wanita atau perempuan dah paham?? hahaha.. Ape la korang ni.. tu pun tak tahu.. ishhh3... Itu jelah aku nak berceloteh.. :)


...tamat...

No comments: