Saturday, February 19, 2011

Hotel Bahtera Nabi Noh??

Assalammualaikum dan salam sejahtera.. Entri ni aku rase mungkn ade di kalangan korang dah pernah bace kot minggu lepas tapi aku baru bace.. So aku nak buat jugak entri.. hehehe.. Hotel bahtera Nabi Noh akan dibina nanti.. Korang percaya? Gile kan? Bagi aku idea ni sangatlah pelik.. Tujuan hotel ni di bina adalah untuk menyelamatkan manusia daripada sebarang bencana yang bakal tiba nanti seperti gempa bumi, tsunami, kiamat dan lain2 lagi.. Ok itu sangat gile.. Kalau dah kiamat, korang nak selamatkan diri macam mane lagi weyh?? Dah tentu seluruh alam akan musnah.. Tak payah la nak pergi selamatkan diri ke planet ke ape ke.. Memang semuanya akan musnah.. Dah2, aku taknak bebel panjang.. Korang bace je info ni.. Aku amek dari SINI..




KADANG-KADANG terfikir juga kita bagaimana jika bumi ini satu hari dilanda bencana yang sangat besar, apakah yang akan terjadi kepada kita? Ke manakah kita akan pergi?
Jika bencana itu merupakan tanda-tanda berlakunya hari kiamat, tentu tiada apa yang kita boleh dilakukan tetapi bagaimana pula jika ketika itu dunia mencapai hari terakhirnya walaupun kedudukan bumi hampir musnah.
Tentu keadaan ini mengingatkan kita mengenai kejadian bah besar yang pernah melanda bumi pada zaman Nabi Noh. Jika ia berlaku pada zaman moden ini, adakah kita benar-benar bersedia?
Sememangnya ada usaha saintis mencari planet-planet lain yang mempunyai hidupan atau sekurang-kurangnya mempunyai udara dan air yang diperlukan oleh manusia untuk hidup tetapi setakat ini pengetahuan manusia mengenai planet lain sangatlah terhad.
Maka kita seharusnya berusaha sendiri di bumi ini untuk menyediakan sebarang keperluan dalam menghadapi bencana alam yang boleh berlaku pada bila-bila masa terutama apabila semakin banyak tanda-tanda kualiti alam yang semakin tercemar.
Bongkah-bongkah ais di kutub yang semakin mencair akibat kepanasan global dan para air laut yang semakin meningkat, sudah tentu boleh membanjirkan atau menengelamkan beberapa negara yang rendah kedudukannya.
Sementara lapisan ozon yang semakin nipis boleh menyebabkan pancaran matahari terlalu panas untuk dinikmati manusia suatu hari nanti dan pelbagai lagi tanda-tanda yang menunjukkan alam ini semakin lemah dan suatu hari nanti semuanya sudah tentu boleh memusnahkan manusia.
Untuk tujuan tersebut, sebuah syarikat dari Rusia telah mereka bentuk sebuah hotel yang boleh digunakan jika dunia dilanda banjir besar dan boleh dianggap seperti hotel bahtera Nabi Noh!
Hotel Ark telah di reka bentuk oleh Remistudio dengan bantuan daripada Kesatuan Senibina Antarabangsa untuk program Senibina Menghadapi Bencana.
Futuristik
Hotel yang berbentuk futuristik ini direka untuk digunakan apabila air laut meningkat tinggi disebabkan kecairan ais di kedua-dua kutub akibat pemanasan global.
Hotel yang boleh terapung ini merupakan satu bangunan berbentuk sfera yang mempunyai pelbagai kemudahan yang diperlukan apabila seseorang berada di dalamnya ketika bumi dilanda bencana.
Penginapan ini menggunakan konsep persekitaran hijau mudah kendali untuk tetamu dan bangunan yang seakan diliputi oleh cengkerang ini boleh menahan ombak besar atau dikenali juga sebagai tsunami serta lain-lain jenis bencana.
Arkitek menyatakan pembinaan dinding seperti cengkerang itu bertujuan membolehkan kabel dan keberatan hotel diseimbangkan walaupun ketika menghadapi bencana gempa bumi.
Bagi membolehkan ia beroperasi sendiri ketika dunia dilanda bencana, sistem elektrik dan bekalan air hotel ini menggunakan tenaga solar sebagai penjana kuasa dan memproses air hujan untuk dibekalkan kepada penghuni hotel.
Apa yang menarik, tetamu hotel juga boleh hidup dengan menanam sendiri sayur-sayuran mereka untuk dijadikan bekalan makanan di samping membekalkan oksigen kepada persekitaran hotel.
Reka bentuk dinding lut sinar pula memberi kelebihan untuk tidak menggunakan lampu tetapi cahaya ke dalam bilik akan dikurangkan dengan sistem penapisan cahaya terkini. Dinding lutsinar itu juga mempunyai lapisan khas yang tidak perlu dicuci kerana ia akan mencuci dirinya sendiri apabila terdapat kekotoran.
Alexander Remizov, arikitek dari Remistudio berkata, Hotel Ark yang direka sebagai bangunan dilengkapi sistem biocuaca dan sokongan hidup sendiri boleh dibina di atas darat atau laut.
“Ia juga boleh menjadi panduan untuk pembinaan rumah-rumah tahan bencana di masa hadapan yang boleh dibina dengan cepat dan sangat tahan kekuatannya,” katanya.
Katanya, dalam mereka bentuk sesebuah bangunan seperti Hotel Ark ini, ia terbahagi kepada dua perkara utama iaitu penyelenggaraan keselamatan dan persediaan menghadapi bencana besar dan perubahan cuaca.
“Faktor kedua ialah kemampuan bangunan menghadapi bencana angkara manusia,” katanya sambil menambah pokok-pokok yang dipilih juga seharusnya mempunyai ketahanan untuk ditanam di dalam persekitaran dalam bangunan.



Ok so macam mana?? Ape yang korang nak katakan?? Kalau ade ape2 nak kata, kata di ruang komen ye.. :)

...tamat...


_____________________________________________________________________________

COACH POPPY STAR

Lawa kan? Kalau berminat nak beli atau saje nak tengok2 boleh klik kat SINI ataupun kat SINI.. (^_^)

1 comment:

ishiko said...

fuh.. mcm dalam citer.. erk lupe.. yg dunia hancur tu... org kaye je beli tiket utk naik kapal tu..