Tuesday, May 4, 2010

cara-cara utk menangkap cicak, tikus dan lipas!!

Assalammualaikum para sahabat selaku pembace2 ku.. Korang semua sehat x?? Gile ape tanye korang sehat ke x pepagi bute ni ha.. kompom2 la korang da tido kan.. hahaha.. Ok berkenaan dengan title aku tu nampak agak sedikit geli plus jijik kot.. Mungkin bagi korang geli la kot.. Terutame si gades2 mesti geli kan?? yuhuuuu.. wakakaka.. Kali ni aku nak tunjukkan care2 untuk menangkap spesis tu.. Bukan gune tangan oke.. Aku pun xsanggup kalau gune tangan..Mau kene samak nanti..huhu.. Ok care ni aku buat untuk menangkap cicak sebenarnye tetapi boleh juge dibuat untuk menangkap tikus dan juge lipas.. 
Bahan2 yang diperlukan ialah:-
        1) 1 tin gam "LI HUAH" (cakap je gam tikus kat orang kedai tu).
        2) sebatang kayu atau pun besi pendek untuk menyapukan gam itu.
        3) beberapa keratan kotak (elok gune kotak sebab kotak tu keras).
        4) penutup mulut dan idung (bau gam tu terbaek).

Ok ni aku sediakan gambarannye ye supaya korang lebih paham tugasan ini.. hahaha..
Haa ni la dia gam LI HUAH a.k.a. gam tikus tu.. Harga gam ni dlm 4 or 5 hengget kot.. murah je..

  Yang ni aku gunekan batang besi pendek untuk sapukan gam tu pada keratan kotak..

Haa ni la keratan kotak yang aku gunekan.. yang kanan tu bukan cicak ok tp tu kaki aku dan btw gamba ni senget.. Aku malas mau rotatekan(special for cik nud).. hihihi

Haa sapukan gam tu begini ye kawan2.. xyah banyak sebab gam ni kuat gile.. xpercaye? try la korang pijak.. Mau kene potong kaki nak bagi gam tu ilang..hahaha

Ok ni dah siap dah.. Sekarang mase untuk korang target sasaran..


Kalau korang nak tangkap @ jerat cik tikus, korang taruk la gam tu dekat bahagian dapur dekat2 dengan tong sampah.. Aku taruk kat atas almari, bawah peti sejuk, atas meja makan sebab nak perangkap cicak ni.. Kalau korang nak tau cicak kat umah aku besarrrrrr punyee!!.. Seriously.. Ade seekor tu warne itam(tapi font merah..haha) dan besar.. Tapi korang hati2 ye dan tolong la inform kat ahli umah korang yang korang buat perangkap tu.. Kang xpasal2 ade plak yang terpijak nanti.. naye je.. huhuhuhu.. Ok nanti kalau ade hasil tangkapan aku bagitau korang ye.. hehehhe..

...cerita bersambung kemudian...

12 comments:

elmo chemo said...

mcm abg aku la. dia bengang sebab kat dapur aku banyak gile tikus.

abg aku buat jerat cmni. mmg power. berkesan. haha!

yg mcm cis. bile tikus tu dia dah tgkp letak dlm beg plstik. aku terpgg beg plstik tu sbb aku tak tau ada tikus lam tu. mncarut2 aku! ahaha

nk bce entri ko pn aku ctrl + - bgi kecik kot2 ade pic tikus ke hape. geli kau nyaaa! haha

cinta wardah said...

erk, ni mesti umah manyak bende2 nih kan...

da la bau bende alah tu busuk!!!

ummi dulu2 ade gak la guna..skrg nih da tade..
alhamdulillah..
yeahh~

teruskan operasi membasmi kak siti, abag cak n mak pas..hess~

Azrai Ahmad Zamri said...

salam ziarah..
huhu..guna gam ni c0nfirm semua menda ley tangkap kan..ak selalu tangkap tikus pakai perangkap dia jew

cengkerangcipot said...

Pae: yg ko tkt tu apsal.. hahah.. geli2 sket sudey..hahaha

cinta wardah: byk cicak la..bkn tikus.. hihihi..klau tgkap bole jual x?? huhuhu

Azrai: btul tu bro..silap2 kte pn sgkut sbb trpijak..hahaha

sophie said...

Pergh..Gam dia hitam gila.. Reli berkesan ke?

aija said...

bau gam tu selamat ker utk ibu mengandung??

Fatin Nazirah Asnan said...

bro, ada cara tak nk bunuh tikus tu terus? geli r nk tgkp yg hidup2. dah letak sangkar tp tktau nk letak umpan apa. tq.

cengkerangcipot said...

sophie: sgt2 berkesan tp kne pndai taruk umpan la.. hehe

alia: erkk yg tu xtau la tp better jgn la sbb sgt busuk!! :)

fatin: klau nk pasang umpan taruk je tulang ayam ke ikan ke.. klau nak bunuh terus pn ade jgk carenye.. beli gandum racun.. tikus makan tu kompom mati tp rajin ke nk kemas bangkai tikus tu?? hehehe

Anonymous said...

jirus jer ngan air panas yg baru mendidih..

Anonymous said...

macam mn nk buang gam yg terlekat kat kaki... nak ambk wuduk takut xsah.. please

Azim said...

Err..Brader, Efektif ke perangkap ni? Kalau efektif betul, saya pun nak try gak ar...

Azim

Anonymous said...

Assalam, kata Uztaz Azhar Idrus- kita blh bunuh tikus (sunat kalau tak silap)sbb dia buat kerosakan. kalau dpt tangkap, bunuh dgn cara pukul satu kali shj bagi mati terus... kalau blm mati pukul 2 kali.. seterusnya..pahala berkurang kalau pukul lebih. ..Haram bunuh cara bakar, bagi lemas dsbgnya.. sbb menyiksa binatang...tq