Thursday, February 5, 2009

Sekadar Renungan Dunia Politik Negara

Salam kpd sume..
aku bru pas mkn ni..kenyang btul..alhamdulillah.. so arini aku nk bwk
korg sume merenung seketika tentang dunia politik di malaysia ni..
mungkin ade di kalangn kite ni pening dgn politik malaysia ni kn..
mungkin juga ade yg wat xtau je..klau korg pening tu kire ok lg la..
tp klau yg xamek kisah pn psl politik malaysia ni, korg kne ubah
pemikiran korg tu.. meh cni aku talk2 cket.. walaupn aku ni bkn nye
expert sgt psl politik ni tp atleast aku dpt brfikir dgn btul.. korg
cube fikir jap antara kerajaan pimpinan BN dgn kerajaan pimpinan PR,
mne yg lbeh lame memimpin malaysia?? sume org akn jawab BN..
so sepatutnye korg boley fikir sendiri..tp xpe lah biar aku cite kt korg..

BN dh memimpin negare kite dh 51thn beb (xtermsk thn ni sbb PR ade)..
so mcm2 perubahan yg dorg wt kt negare kite ni..Dlm mse 51 thn tu
mcm pembangunan yg berlaku..sane sini hebat..tp kenape wujud nye
PEMBANGKANG?? sebab mereka2 ni dpt lihat kelemahan dlm sistem
pntdbiran negare kte ni.. contoh nye, dlm bab2 Islam ni..mcm2 yg wujud
percanggahan(aku bknnye arif sgt tp aku tau jgk).. kate je negare Islam beb..
tp arak bersepah sane sini..cube la korg bayangkn.. disco tiap2 mlm..
aritu aku ade bce artikel psl golongn maknyah ni..dorg nk hapus kn
maknyah ni pd thn 2013!! korg bayangkn la bpe lme tu.. mmg dorg(BN)
byk plan sane sini nk wt pembangunan insfrastruktur, tp bkn sume yg jln..
hanye sebahagian je yg jalan..yg laen tu cmne?? bertangguh2 la beb..
klau jln pn projek tu, time nk dekat pilihan raye bru r jalan.. bese la tu beb
BN la katekn..ni yg baru2 ni pilihan raye kecil kt Terengganu ni, BN sogok
rm100 kat org..bnde ni bkn aku nk tipu r kn.. mmbe aku ade kt uitm dungun
sane tu bgtau.. nth papela dorg(BN) ni kn..dh pimpin negare bukan maen lame,
tp still bodoh..xnk gune otak.. ashik2 maen politik wang..sengal btul..

lpas tu rkyat Malaysia ni plak xsbr2 nk tgk perubahan yg PR nk lakukan..
korg sume kene brsabar.. PR bru amek alih so dorg kne btul kn akar2 dorg dlu
bru ley wt keje laen.. cube korg bezakn pemerintahan PR dgn BN bpe lme..
BN 51thn..PR bru staun jagung..byk yg perlu dorg btul kn..byk yg perlu dorg
buat.. jgn la korg push2.. dorg xleh buat sume dlm mse terdekat.. bukan dorg
tabur janji2 manis tp dorg perlu mse nk jalankn sume tu..

korg tgk la sabah sarawak yg BN perintah dari dlu smpai skang..ade perubahan tk??
korg g la tgk sendri.. jln pn tanah merah lg beb.. kat sbah sarawak lg la BN ni 
tabur janji2 manis dari dlu lg..tp org sabah sarawak ni bodoh..dorg xnk fikir..
padahal dorg kene tipu dgn BN..korang tgk la pasal harge minyak aritu..
sebelom ni mahal gile kn..tetibe skang murah kn.. kite ni pengeluar minyak
xkn la nk bg rakyat minyak mahal..tu la bodohnye BN ni.. dorg tau nk kaut
untung utk kroni2 jerk..haishh... byk lagi sebenarnye aku nk cite ni..tp dah la kot..
yg laen tu cube korg fikir btul2..jgn la mudah terpedaye ngn kate dorg (BN) ni..
politik2 jgk beb, keje jgn lupe eh..

adios..

No comments: